דבר ראש המועצה הדתית רעננה מר אריה פרידמן

בימים אלה נכנסת לתוקף הרפורמה בכשרות כשכל רבנות מקומית תוכל לפעול בכל הארץ ובעוד שנה יצטרפו גם תאגידים פרטיים שיאושרו ע"י הרבנות הראשית. בשיח הציבורי המתנהל בנושא מועלות נקודות מדו"ח מבקר המדינה בנושא הכשרות (להלן בשחור). ברעננה מערכת הכשרות פועלת בצורה שונה לחלוטין מערים אחרות ולכן ביקורת המבקר אינה נוגעת לה!

משגיחים הם עובדי בתי העסק ומתקיימים יחסי משגיח-מושגח שהם פתח לשחיתות.
ברעננה כל המשגיחים הם עובדי המועצה הדתית בתקן מלא ואינם מועסקים ע"י המושגחים! השיח משגיח-מושגח מתקיים אך ורק בנושאי כשרות ואין ביניהם שום קשר כספי! דרישת המבקר לנתק את הקשר משגיח-מושגח מיושמת אצלנו מאז ומתמיד.

משגיחים קיבלו שכר על היקף שעות עבודה של 12 עד 24 שעות ביום ודיווחו על שהות במספר בתי עסק בו בזמן.
ברעננה המועצה הדתית קובעת לאיזה בית עסק ולכמה זמן יכנס המשגיח. אין אפשרות לדווח מעל 8 שעות ביום ללא קבלת אישור. המשגיחים 'דופקים שעון' בכניסה וביציאה לכל בית עסק כך שיש לנו שיקוף מלא של הפעולות היומיות של המשגיחים.

כשמשגיח מועסק ע"י בית עסק הוא עשוי להוסיף זמן כדי להרוויח כמה שיותר. כשמועצה דתית קובעת את זמן ההשגחה, סכום ההשגחה נמוך בהרבה כי אנו חותרים למקסימום יעילות של עבודת המשגיח שיספיק כמה שיותר בתי עסק ביום. אנו בודקים את זמן ההשגחה הנדרש לעסק ולא מוסיפים אפילו דקה. זו הסיבה שברעננה סכום ההשגחה הוא הנמוך ביותר בארץ. בדוק!

יש רבני ערים שמקשים על בתי העסק בחומרות מיותרות בניגוד לכללי הרבנות הראשית.
רב העיר, הרב יצחק פרץ, הוא חבר מליאת הרבנות הראשית ופועל על פי הנחיותיה שחלקן הוא כתב בעצמו… ההוראה של רב העיר היא לפעול ע"פ סטנדרט הכשרות של הרבנות הראשית: כשרות רגילה או מהדרין.

למשגיחים רבים אין תעודת משגיח מוסמך מטעם הרבנות הראשית.
לכל המשגיחים ברעננה יש תעודת משגיח מוסמך מטעם הרבנות הראשית.

ישנה חשיבות רבה למערך כשרות צמוד קהילה. האם גוף כשרות שאינו ממוקם ברעננה ידע לזהות צרכים של הקהילה הרעננית? לתת פתרונות מהירים? למשל: להבין שבתיכונים הממלכתיים יש תלמידים שומרי כשרות ושהקפיטריות בהם חייבים לעמוד בתנאי חוזר מנכ"ל? או לזהות שינוי בהרגלי הבילוי של שומרי כשרות ברעננה ולהבין שיש צורך בפאבים כשרים? או לבצע צעד מונע למרכול שרוצה לפתוח בשבת?

זו ההזדמנות להודות לרב העיר, הרב יצחק פרץ, שבנה את מערך הכשרות במשך השנים שהוא מכהן כרב העיר. יש לי את הזכות לנהל את המערכת הזו ועל כך תודתי לרב פרץ. העמידה שלו על כך שמשגיחי הכשרות יישארו עובדי המועצה הדתית היא הבסיס למערכת הכשרות האפקטיבית של רבנות רעננה!

כדי שמערכת הכשרות ברעננה תמשיך להתקיים באופן יעיל, כלכלי והכי חשוב – שיאפשר לכם, צרכני הכשרות בעיר, לקנות, לסעוד ולבלות בראש שקט שכל ענייני הכשרות מטופלים כמו שצריך – אני פונה אליכם להצטרף לקמפיין הכשרות שלנו ולחתום על העצומה בקישור המצורף.

בברכה 
אריה פרידמן, יו"ר המועצה הדתית רעננה

אריה פרידמן